5 år sedan..

Natten till imorgon, 15/2 kl. 03.30 är det 5 år sen vårat hus brann ner!
Jag kommer ihåg det som om det vore igår..
´Jag vaknade av att det smällde på nedervåningen, lät som nån kastade glas i väggen & dom gick sönder..
Det första jag tänkte var 'faan nu brinner kaffebryggaren & nu står mamma & hoppar på den så det ska sluta brinna'..  Undrar varför jag tänkte på kaffebryggaren??
Sen kollade jag ut mot fönstret.. Det sipprade in rök på kanterna.. Jag fattade ingeting..
Men låg & tittade lite & undrade vafan det va !!

Sen gick jag ur sängen & kollade ut ur  fönstret.. Då såg jag eldflammor ur fönstret precis under mej..
Förstår inte ens då vad de är som händer.. Jag står & funderar på om jag ska ta med mej min mobil, som ligger på sängbordet, med mej ner för tanken slog mej att vi kanske kan behöva ringa någon...
Men jag kom iaf fram till att jag kan faktiskt gå & hämta min mobil sen.. Trodde jag..

Jag öppnar dörren till rummet där trappen ner va.. Där är det helt rökfyllt ! 
& i trappen är det ännu tjockare rök...
Kommer ihåg att jag försökte andas men det gjorde skit ont & bara tog stopp.. Helt omöjligt att andas!.
Sen öppnar jag dörren som va i slutet av trappen & ledde ut i hallen..
På vänster sida om hallen låg mamma & bengts sovrum & på högersidan låg köket.. De var dörrar in till båda rummen..
Kommer ihåg att de knappt gick att titta för det gjorde ont i ögonen av all rök..
Jag försöker känna mej fram till dörren & fifflar upp låset på den & springer ut..
Hade bara på mej ett linne & trosor..
Så jag sprang ut barfota & sprang till den sida där jag kollat ut genom mitt fönster & såg lågorna..
Brann hur mycket som helst..
Sen springer jag tillbaks & ska ställa mej utanför mamma & bengts sovrumsfönster.. På vägen dit säger jag 'fan, fan, fan, fan, fan'...
Sen när jag är utanför så börjar jag skrika allt jag hade.. Har nog aldrig skrikit så mycket någonsin !
Skriker efter mamma & Bengt..
Efter en stund (hade ingen tidsuppfattning, kändes som att allt tog jätte lång tid) kommer mamma ut genom dörren.. & strax efter hoppar Bengt ut genom fönstret.. 
 
Vi står & kollar på vårat hus som brinner.. Helt plötsligt var mamma försvunnen..
Bengt & jag går mot vägen.. Då ser vi mamma stå & knacka på grannens dörr..
Sen kommer alla springande med kläder.. Dom kom springande från överallt.. Hoppade över staketet & frågade hur det var med oss..
Vi stog där & förstod nog inte riktigt då heller va de är som händer..
Sen efter ett tag så kommer brandkåren..
Vi får gå in till våra ena grannar & sätta oss,eller jag sitter där inne & mamma & Bengt springer runt utanför..

Där jag sitter inne hos våra grannar var det ett fönster som va mot vårat hus..
Jag ser hur elden sprider sej mer & mer.. Sen till slut faller hela ena sidan på huset ihop..
De va det värsta jag sett..

Kommer ihåg att det kommer in en brandman till mej & lägger sin arm över min axel & frågar hur det är med mej..
Kommer ihåg att jag tänkte svara bra.. men sen tänkte jag att de är fan inte bra med mej så  jag svarade 'dåligt'..
Satt också och tänkte på att jag &Camilla hade bestämt att vi skulle cykla upp till bussen på morgonen tillsammans & jag satt & funderade på att hon kommer typ bli sur för att jag inte dyker upp..
Som om hon inte skulle märka att vårat hus brunnit ner ?!

Sen åkte mamma & jag med ambulansen till sjukhuset.. Bengt var hos våra grannar..







Hoppas ni har haft en bra alla hjärtansdag!!

/Vendela

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0